W marcu z salonów wyjechało ponad 50 tys. nowych samochodów osobowych. Z szacunków Exact Systems wynika, że roczna sprzedaż przekroczy 500 tys. sztuk, a dynamika rzędu 10-15% r/r powinna dać wynik na poziomie 530-550 tys. sztuk.
Według Centralnej Ewidencji Pojazdów w marcu pojawiło się 51.669 sztuk nowych aut osobowych, czyli o 4,5% w ujęciu r/r. Jest to najwyższy wynik w XXI wieku. Sprzedaż napędzają firmy, które stanowią aż 69,7% kupujących. Niezmiennie najchętniej kupowane są modele Skody, druga na liście uplasowała się Toyota, a trzeci był Volkswagen. W całym I kwartale 2018 roku zarejestrowano w Polsce 139.885 nowych samochodów osobowych, czyli o 11,1% więcej r/r.
Rekord za rekordem – tak możemy podsumowywać kolejne miesiące sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. Po najlepszym lutym w ciągu ostatnich lat, w marcu odnotowujemy najlepszy miesięczny wynik po 2000 roku. To cieszy i wiele wskazuje na to, że w dalszej części roku również będziemy mieć do czynienia z wysokim popytem na nowe samochody osobowe. Jednak w związku z tym, że wszystkim stronom rynku – rządowi, producentom i obywatelom – zależy na podążaniu za ekotrendami motoryzacyjnymi, warto obserwować jak radzimy sobie z nimi w praktyce. A tutaj, choć mamy nawet trzycyfrowe wzrosty sprzedaży, to wolumenowo nie wygląda to dobrze. W I kwartale Polacy kupili niecałe 2 tys. aut elektrycznych i hybryd plug-in. Dla porównania w Norwegii, tylko w marcu br. sprzedano ponad 8 tys. nowych, zelektryfikowanych aut. Co więcej, co drugi zakupiony z norweskiego salonu samochód, był autem elektrycznym oraz hybrydowym z możliwością zewnętrznego ładowania – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.
Z danych PZPM wynika, że w marcu z salonów w Polsce wyjechało 1800 hybryd (+10,9%% r/r) oraz 131 aut z napędem elektrycznym (+47,2%). W porównaniu z ubiegłym rokiem zmniejszył się udział diesli (z 28,9% do 24,1%), a zwiększył silników benzynowych (z 65,8% do 70,8%). Od początku roku, w Polsce zarejestrowano 5300 hybryd (+11,5%) oraz 340 samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in (+113,8%). Samochody z silnikami benzynowymi mają 71,2% udziału w rynku, a diesle 23,2%.
Słabiej wyglądała marcowa sprzedaż w Europie. Według danych ACEA Europejczycy kupili niemal 1,8 mln nowych osobówek (-5,3% r/r). Było to pierwszy spadek sprzedaży nowych osobówek w Unii Europejskiej, w tym roku. Pozytywnie wyróżniła się Francja (+2,2%) czy Hiszpania (+2,1%). Pozostałe największe rynki odnotowały spadki: Niemcy (-3,4%), Włochy (-5,8%) oraz Wielka Brytania (-15,7%). Najlepiej sprzedającą się marką w UE ze wzrostem na poziomie 2,2% r/r jest Volkswagen.
Źródło: Akcjonariat.pl