NOTOWANIA KLIENTÓW:
  1. Powrót

ZM Ropczyce regularnie wypracowują coraz lepsze wyniki

Strategia ZM Ropczyce doskonale się sprawdza, co potwierdzają świetne wyniki. W 2016 r. Grupa osiągnęła 244,1 mln zł przychodów ze sprzedaży (+4,2% r/r), EBIT wyniósł 20 mln zł (+15,9% r/r), a zysk netto 25 mln zł (+90,3% r/r). 

Skorygowany wynik netto Grupy Kapitałowej Ropczyce w 2016 r. to 13,7 mln zł – korekta związana jest z rezerwą na podatek odroczony w związku z nabyciem udziałów w ZM Nieruchomości. W 2015 r. Ropczyce miały 13,1 mln zł skonsolidowanego zysku netto.

- Rok 2016 był kolejnym, w którym zrealizowaliśmy wzrostową tendencję sprzedaży. I to pomimo tego, że nie był to okres łatwy dla producentów materiałów ogniotrwałych. Liczne fluktuacje popytu na finalne produkty odbiorców oraz ich niestabilne ceny, spowodowały, że jeszcze większy nacisk położyliśmy na konkurencyjność naszych produktów, dalsze doskonalenie, wzrost jakości i kompleksowości pakietów oferowanych finalnym odbiorcom. Po wynikach widać, że przyniosło to zamierzone efekty - mówi Józef Siwiec, Prezes ZM Ropczyce.

Hutnictwo żelaza i stali jest branżą dominującą w strukturze sprzedaży, które odpowiada za 53% przychodów grupy. W 2016 r. sprzedaż dla tego sektora wzrosła o 4,2% r/r i wyniosła 127,7 mln zł. W segmencie hutnictwa metali nieżelaznych nastąpił wzrost sprzedaży o 14% r/r do poziomu 52,4 mln zł, co stanowi 22% udziału w ogólnych przychodach grupy. Spadek o 10,4% zanotowano natomiast w przemyśle cementowo-wapienniczym – 44 mln zł, co stanowi 18% przychodów. Największy wzrost miał miejsce w branży przemysłu odlewniczego, do którego sprzedaż wzrosła 2,5-krotnie i wyniosła 12,2 mln zł (5% przychodów grupy).

- W hutnictwie żelaza i stali na uwagę zasługują wzrosty lub utrzymanie sprzedaży dla większości kluczowych odbiorców, dynamiczne wejście Spółki na rynek Białorusi oraz prawie czterokrotne zwiększenie sprzedaży w Indiach. Wśród przyczyn spadków w branży cementowo-wapienniczej trzeba wymienić dostawy wyrobów w cyklach dwuletnich oraz kryzys na Wschodzie, szczególnie w Rosji. Nie udało się tej redukcji w pełni pokryć sukcesami na nowo rozwijanych rynkach. Najistotniejszym czynnikiem wzrostu w obszarze hutnictwa metali nieżelaznych była realizacja dostaw w ramach największego od lat projektu inwestycyjnego u największego krajowego producenta miedzi. Jeśli chodzi o przemysł odlewniczy to nasza sprzedaż wyraźnie wzrosła na rynkach eksportowych, zwłaszcza na bardzo trudnym, z uwagi na konflikt w Donbasie, rynku ukraińskim - wyjaśnia prezes ZM Ropczyce Józef Siwiec.

Najważniejszym wydarzeniem 2016 r. w branży była zapowiedź połączenia dwóch dużych producentów materiałów ogniotrwałych: austriackiego RHI AG oraz brazylijskiego Magnesita Refratarios. W 2017 roku ZM Ropczyce planują kontynuować strategię ostatnich lat, kładąc coraz większy nacisk na  innowacyjność oferowanych rozwiązań oraz większą kompleksowość oferty, opartej na współpracy z wyspecjalizowanymi firmami inżynieringowymi z całego świata.

- Fuzja Magnesity i RHI stwarza dla nas szereg nowych możliwości i szans. W minionym roku widać było już pierwsze zmiany na rynku, m.in. w postaci otwarcia dla konkurencji historycznie zdominowanych przez te dwa podmioty obszarów rynkowych. Mamy wysokiej jakości produkty z rozpoznawalną marką i wyróżnia nas duża elastyczność w realizacji zamówień. Te atuty będziemy próbowali z powodzeniem wykorzystać w 2017 roku - podkreśla prezes ZM Ropczyce Józef Siwiec.

Spółka zarekomendowała Radzie Nadzorczej wypłatę dywidendy w wysokości 1 zł na akcję (prawie 7 mln zł).

notowania ZM Ropczyce:
Zainteresowany spółką?
Zapraszamy do śledzenia profilu ZM Ropczyce na Akcjonariat.pl

Zobacz inne aktualności